Fotografování v podzemí je specifickou disciplínou. Představuje především práci v prostředí, kde většinou není přirozené světlo. Ačkoliv to může na první pohled vypadat jako handicap, lze této skutečnosti i výhodně využít.

Je jen na fotografovi a jeho pomocnících, jak dokáží zužitkovat přinesené světlo v přírodní temné komoře. Právě fotograf rozhoduje o úhlu pohledu a roli světla ve výsledném snímku. Méně světla někdy znamená více prostoru pro představivost, jindy naopak plně nasvícená scenerie poprvé ukáže divákovi podobu a velikost podzemních prostor které průzkumníci doposud jen po částech pročesávali kuželem svojí svítilny.

Články v této rubrice by měly odpovědět na nejčastější otázky spojené s technikou fotografování podzemí a usnadnit komukoliv s vhodnou technikou pořídit ucházející snímky podzemí. Nakonec to bude jen Váš pohled, atraktivita místa a zvláštnost akce na které fotíte, které udělají z Vaší fotky nenapodobitelný kousek. A samozřejmě také troška toho štěstí a náhody, které z fotky umí udělat unikát.

Nejlepší fotkou je ta, kterou nelze znovu vyfotit. Ať už pro neopakovatelnost jejího místa pořízení, nálady nebo celkové situace kterou zachycovala.

Fotografování v podzemí

Cyber clean - čistící hmota

Jako vhodný doplněk ofukovacího štětce, mikrovláknových hadříků a dalšího čistícího náčiní na fotoaparát v podzemí se objevila novinka v podobě čistící hmoty Cyber clean. Jedná se o slizkou přilnavou hmotu, která dokáže pohlcovat částečky nečistot a prachu, aniž by ulpívala na čištěném povrchu a v...

Vícenásobný a externí záblesk při fotografování podzemí

Ve chvíli, kdy nám při focení přestane dostačovat vestavěný blesk našeho aparátu, začneme řešit osvětlení s dvěma a více zábleskovými zařízeními. To s sebou přináší  problematiku synchronního (současného) odpalování blesků, zejména pokud chceme využít výhody krátkých expozičních časů, které...

Jak si vyrobit ministativ s rychloupínací destičkou

Fotit s digi kompaktem ze stativu je fajn věc, ale člověk pořád riskuje zničení stativového závitu na foťáku při častém sundávání aparátu. Ministativy totiž nemají tzv. rychloupínací destičku a tak máte na výběr vpodstatě dvě nepohodlná řešení. Buďto necháte aparát namontovaný na stativu a...

Ochrana displeje před poškrábáním

Zatímco pomocí UV filtrů úzkostlivě chráníme čočku objektivu na našem fotoaparátu, display obvykle dostává pořádně zabrat. Jen vyšší modelové řady umožňují používat výrobcem dodané krytky displeje z čirého plastu. U ostatních fotografických přístrojů si uživatelé musí vystačit svépomocně. Zde se...

Barevné teploty různých světelných zdrojů °K

Barevná teplota se stala hodně diskutovanou vlastností různých světelných zdrojů používaných při fotografování. Setkají-li se na snímku dva a více světelných zdrojů velmi odlišných teplot, jen zřídka kdy dopadne výsledný snímek přijatelně. Proto chceme-li se vyvarovat snímkům barevným jako májová...

Fotografování ve veřejně přístupných jeskyních

Fotografování ve veřejně zpřístupněných jeskyních a podzemí je téměř samostatnou disciplínou ve focení podzemí. Dalo by se říci, že nenese téměř žádná pozitiva. Jak je to s povolením Pro fotografování ve veřejně zpřístupněném podzemí je zpravidla nutné zakoupit si ke vstupence povolení k...

Focení se zábleskovou složí a hořčíkovým drátem

(rozvrtáno - nedokončeno) V tomto článku bych chtěl z vlasntího a možná křivdivého pohledu popsat zábleskové slože. Traduje se kolem nich mnoho nepřesností, přikládá se jim mnohdy zbytečně vysoký význam. Ve skutečnosti slož je zdrojem kvalitního osvětlení pouze toho, kdo mistrně zvládne její...

Zodolněné fotoaparáty do podzemí

Rozmach digitálních fotoaparátů zpřístupnil možnost fotografování každému, kdo má chuť fotografovat a naspoří několik tisíc korun na fotoaparát. Současně s tím však většina uživatelů zjistila, že digitální fotoaparát je jemným a poměrně citlivým zařízením, pro nějž pobyt v podzemí představuje...

Jak se naučit fotografovat v podzemí

 
Celistvých informací, které nám pomohou pochopit specifika fotografování v podzemí, není mnoho. Naštěstí existuje publikace, kterou vydali Igor a Marek Audy a která se v roce 2003 dočkala nového vydání v podobě multimediálního CD. Cena publikace na CD je 240,- Kč. Podrobnosti o tomto CD a kontakt na jeho autora naleznete na jeho domovské stránce. Marek Audy také čas od času organizuje semináře zaměřené na fotografování v podzemí. Ty se většinou sestávají z teoretické přednášky o specifičnosti podzemního fotografování a o základních postupech a metodách osvětlení scény. Druhá část semináře je praktická, např. fotografická výprava do jeskyně Býčí Skála, kde se všichni zúčastnění pokoušejí fotit v menších pracovních skupinách. Poslední částí bývá promítání pořízených fotografií datovým projektorem a ukázka úprav digitálních fotografií a některé techniky jako např. prokládání záběrů nebo úpravy expozice.

 

Dalším cenným zdrojem informací může být anglicky psaný článek " A shot in the dark - guide to cave photography" nacházející se na serveru www.ephotozine.com, který je věnován taktéž fotografování v podzemí a jehož autorem je Peter Jones. Článek naleznete pod následujícím odkazem:  www.ephotozine.com/techniques/viewtechnique.cfm?recid=117

Za přečtení také stojí dvoustránkový text v anglickém jazyce nazvaný "Cave Photography: Taking Great Pictures in Nature's Darkroom." Jedná se o text Davida Bunnella do jeho knihy o jeskyních. Text je v formátu Adobe PDF a naleznete ho pod odkazem http://www.goodearthgraphics.com/virtcave/cave_photography.pdf.

Ať už se rozhodnete jít na fotografování v podzemí z kterékoliv strany, pomůže Vám přečíst si fotografické postupy a základní pojmy poplatné pro fotografování obecně. Ušetříte si tak mnoho času a zklamání z opakování stejných chyb kvůli nepochopení základních postupů.

Podívejte se také na fotogalerie snímků z podzemí. Z fotografií ostatních lidí lze pochopit způsoby osvětlení scény, kompozice nebo si případně prohlédnout expoziční hodnoty uložené jako EXIF informace.